Are you worthy?

september 24, 2015
filip

En bra e-maillista är essentiellt för att ett företag ska lyckas med sin e-mailkommunikation. Den avgör inte bara hur många du kan nå med ditt utskick utan ligger även till grund för hur väl du kan segmentera. En ordentligt utförd segmentering ger dig som avsändare möjlighet att anpassa innehållet efter mottagaren och därmed göra ditt mail relevant, vilket är A och O. Massutskick utan anpassning är inte effektivt och är du inte relevant för läsaren riskerar du att hamna i skräpkorgen.

Så hur gör man då för att få prenumeranter? Du kanske tänker att ”Det är väl bara att slänga upp ett formulär på hemsidan”, men du ser den gubben går inte. Ett formulär behöver du, men som i de flesta fall när det kommer till kommunikation och särskilt då det gäller inledandet av en relation (vilket din e-maillista faktiskt är) finns det många fallgropar.

Litmus gav för ett tag sedan ut en intressant rapport om hur man skapar ”signup worthy email capture forms”. För att du ska slippa läsa hela rapporten har vi skrivit ihop en sammanfattning av de viktigaste tipsen att tänka på gällande prenumerationsformulär.

Less is more men lagom är bäst.

Tänk på att vara strategisk i vilken information du ber dina potentiella prenumeranter om. Ett långt formulär som ber om mycket information kan uppfattas som obehagligt och kommer leda till att många avstår en prenumeration. E-mailadressen är viktigast.

But here´s the tricky part: be heller inte om för lite. Kom ihåg att din lista ska hjälpa dig att bli relevant så be om den information som kan hjälpa dig att bli det. Säljer du exempelvis både dam och herrkläder; fråga även vad konsumenten är intresserad av så slipper Bengt 48år få kampanjen för strumpbyxor. Detta kan göras smidigt genom att skickaknappen byts ut mot en ”Herrkläder”-knapp och en ”Damkläder”-knapp (Möjligen även en ”Både och”-knapp, Bengt 48 kanske vill ha både strumpbyxor och kalsonger, who am I to judge).

Ett tips för att komma runt lagomproblematiken är att bara fråga om e-postadressen i ett första skede. När den sedan är ifylld kan man fråga prenumeranten lite snällt om hen vill berätta mer och länka till ett formulär. Då har du redan mailadressen i säkert förvar och du ger mottagaren valmöjligheten att berätta mer.

What´s in it for me?

Många är inte intresserade av en relation med ditt företag och behöver andra incitament för att bli prenumeranter. Vad får man ut av att ge sin e-mailadress till ditt företag?

Rapporten pekar på att det är viktigt att fånga mottagarens uppmärksamhet på det här viset. Förespråka ditt intressanta innehåll eller ge den som väljer att prenumerera rabatt på sitt köp, gör det värdefullt att bli prenumerant. Litmus menar också att det är bra med vittnesmål. Visa hur många som redan följer er eller skaffa en bra talesperson. Everyone wants to be like the cool kids.

Sammanfattningsvis och för att återkoppla till Cialdinis påvverkansprinciper: bli omtyckt, ge sociala bevis och skapa ömsesidighet.

Enkelt helt enkelt.

Gör det enkelt att bli prenumerant. Formuläret måste vara lätt att se och snabbt att fylla i, gör processen så friktionsfri som möjligt. Kom också ihåg att det är viktigt att ha koll på det mest uppenbara: att formulären faktiskt fungerar rent tekniskt.

Ytterligare ett tips från coachen: Vi ser fler och fler exempel på hemsidor med popups som frågar efter din E-mailadress. Dessa gör registreringsprocessen snabb och väl synlig för besökaren och statistiken visar att de är flera hundra procent mer effektiva än enbart de statiska registreringsformulären. Det viktiga med dessa popupformulär är att man inte får framstå som påträngande. En återkommande besökare vill inte få upp samma formulär varje gång hen besöker sidan. En lösning på detta är att använda sig av cookies som känner av om besökaren sett formuläret tidigare.

Avslutningsvis vill vi på Pingbull understryka hur viktigt det är med genomtänkt datainsamling. Ett bra formulär kan ge dig många potentiella kunder medan ett dåligt formulär ger rakt motsatt effekt och kan stå ditt företag dyrt. I Litmus rapport kan du läsa mer om vad du ska och inte ska göra med ditt prenumerationsformulär.

Känns det krångligt? Låt oss på Pingbull hjälpa dig, vi har spetskompetens inom E-mailmarketing och vet vad som funkar!

Over and out
Lova Lekare Graaf