Företagsidentitet (Eller: pappa hade också kunnat rädda Lego)

juni 18, 2018
lova

“The toys are made uuuuus, the toys are made us is heeeree!” Intro-jingeln till dokumentärserien som jag plöjer just nu går på repeat i mitt huvud. Den handlar om olika leksaksfenomen och deras väg till framgång och, i flertal avsnitt, fall.

Ett avsnitt handlade om Lego och när jag tittade på det kom jag att fundera över hur simpelt och extremt svårt marknadsföring är på samma gång – och att pappa nog skulle kunna bli en bra strateg.

Så, vad hände med Lego

I avsnittet om Lego får vi följa hur företaget startas och byggs upp kring en unik produkt och ett starkt koncept på 1930-talet. De tar världen med storm.

Senare får vi följa hur de nästan går i konkurs i slutet av 90-talet efter att ha lanserat flertalet misslyckade produktserier. De utsattes vid den tiden för ökad konkurrens och de gjorde allt de kunde för att skapa nya och häftiga produkter.

Det gick riktigt dåligt. Marknaden gillade inte produkterna och de gick längre och längre från sitt grundkoncept för att bli lika coola som sina konkurrenter.

Låter inte så lätt det där

Jag påstod ju i början av det här inlägget att marknadsföring ska vara simpelt, men det verkar det ju inte vara med tanke på att Lego höll på att köra företaget i botten.

Men det är simpelt, på en nivå. Min uppfattning är att marknadsföring är som att vara människa och socialisera med världen runt sig, fast man är ett företag. Man gör sin grej, försöker få människor att tycka om en och många av de sociala koderna verkar vara applicerbara även på företags relation med sina kunder.

Pappa hade kunnat rädda Lego

Det är därför jag tror att pappa Magnus hade kunnat berättat för Lego vad de behövde göra där på 90-talet. Han hade kunnat gett dem samma råd som han alltid ger mig så fort jag är nervös inför någonting och inte vet hur jag ska bete mig. Han skulle ha sagt:  “Äh, va dig själv bara så går det bra”.

Så simpelt och så sant. Människor älskar människor som är trygga och tydliga med vilka de är. De vet vad de kan förvänta sig, känner att de kan lita på en och oftast gillar de en tack vare att man är sig själv.

Och precis som pappa Magnus hade kunnat berättat för Lego så räddades företaget av en enkel tanke: vi ska vara oss själva (I för sig räddades Lego också delvis tack vare en strikt ekonomisk ledning men för argumentets skull skiter vi i det). De gick tillbaka till sitt enkla legokoncept och såg till att göra det bra, utan desperata försök till att bli “coola”- och folk älskade det.

Halvvägskontenta:

Så om det bara handlar om att vara sig själv, varför är marknadsföring svårt?

För att:

Det finns en anledning till varför 90% av alla filmer handlar om någon som letar efter sig själv – för vem av oss vet vem den där “själv” är?

Ibland känner man sig inte riktigt säker på vart man är på väg och då testar man sig fram. Jag hade till exempel en period i livet då jag såg ut såhär:

(Förlåt alla kunder, kollegor och andra människor som mött mig i professionella sammanhang som nu aldrig kommer få ut den här bilden ur sitt huvud. Vänner och familj som har hittat hit, ni var ju där när det hände så för er är det redan för sent.)

I ett företag måste många hjärnor dela samma självbild

Uppenbarligen är det är svårt nog att veta vem man är när man bara har en, hyfsat välfungerande hjärna att arbeta med. I skakiga perioder tar man lätt konstiga beslut för att man inte vet hur man ska bete sig. Därför blir pappas råd ibland svårt att följa, vare sig man är en människa eller en juridisk person.

I ett företag finns det dessutom ibland tusentals hjärnor som ska ha samma uppfattning om vilka de är och det är därför inte särskilt konstigt att det tas riktigt märkliga beslut.

Problemet med att ta dåliga beslut som företag är att man inte bara får en riktigt ful look – man kan också gå i konkurs.

Vad gör man då som företag när man inte har pappa som kan vägleda en?

Ta fram en stark identitet tillsammans. Det kan låta flummigt, men att i ett företag definiera vem man är, vad man är bra på och vad man tror på kan bidra till att få alla att dra åt samma håll och ta rätt beslut i förhållande till sina kunder.

Det är som sagt lätt att tappa bort sig själv längs vägen och därför kan en väletablerad identitet vara viktig för företag – stora som små.

Slutkontenta

Man ska vara sig själv, men att vara sig själv är svårt när man inte vet vem det är. Som människa får du nog stå ut med en del fula frisyrer på vägen dit, men som företag kan en tydlig identitet underlätta livet.  

Hej hopp
//Lova