Från tanke till visuell profil

mars 25, 2018
kjell

Att skapa en visuell profil för ditt företag kan vara ett stort och resurskrävande jobb – ett noggrant strategijobb med möten, workshops och analyser innan man överhuvudtaget har börjat på den visuella delen. Eller så kan man göra projektet mindre och mer konkret. Allt detta beror på ambitionsnivå, användning och resurser.  Som tur är, så finns det en lösning för alla typer av projekt. Här nedan får du som läsare ta del av hur Pingbull tar fram en visuell identitet från ax till limpa – beroende på projektets storlek, så kan man anpassa processen därefter.

I nästan alla projekt jobbar vi efter följande modell:

Om vi förenklar den här modellen lite så kan man få en bild av hur vi ser på den kreativa processen, som självklart kan te sig lite olika, men vi försöker sammanfatta den som följer: 

Bakgrund och situationsanalys:

Alla projekt börjar i ett möte och/eller en workshop. Du som kund har en önskan eller en vision. Kanske vet du precis vad du vill ha, eller så har du ingen aning. Därför börjar vi alla projekt med att fråga. Många frågor. Detta för att du ska få en leverans som lever upp till eller övergår dina förväntningar. Några exempel på frågor:

Projektramar:

  • Tidsaspektet – vad jobbar du med för deadline?
  • Budget – vad vill du investera projektet?

Om företaget:

  • Berätta om din organisation? Varför gör ni vad ni gör?
  • Företagets historia?
  • Berätta om din produkt/tjänst?
  • Målgrupp?
  • Bransch?

Om den visuella profilen:

  • Profilens syfte?
  • Vad ska den kommunicera?
  • Har du andra profiler du gillar?
  • Om du fick välja precis vad du ville, vad skulle du välja?
  • Vilka känslor vill du väcka?
  • Vad tänker ni om färger?
  • Typografi?
  • Tråkig? Rolig? Seriös? Lekfull? Provocerande? Trygghetskapande?

Och många många fler…

Metoder:

Vi använder ett antal olika metoder i research-fasen av ett projekt, bland annat:

6 thinking hats – En metod som används igenom hela projektet för att kontrollera att vi har rätt fokus till rätt tid – att alla aspekter utvärderas.

Kapferer – brand identity modell med fokus på å kartlägga ditt företags identitet både internt och externt.

SWOT – fokus på företagets – styrkor, svagheter, möjligheter och hot

Start with why – Vi vet att man hittar rätt lösning om man ställer rätt frågor. I vårt frågebatteri har vi flera hundra frågor vi kan ta fram i idéfasen av ett projekt.

Insikter och argumentation

Utifrån research-fasen av projektet jobbar vi med rationell och emotionell argumentation för vad som gör din tjänst speciell och hur du ska se ut och kommunicera.

Summan av all research ska landa i en kreativ brief, som du godkänner och som vi använder som arbetsdokument genom hela projektet.

Inspiration – flera pusselbitar

Utifrån research-resultatet börjar vi översätta ord till moodboards, och vi börjar få en bild av vilken känsla vi vill framkalla hos mottagaren. Här kommer ofta ett nytt möte med dig som kund, och vi diskuterar framdriften so far.

“Good artists borrow, great artists steal” Picasso.

En av många olika definitioner på kreativitet är: “Man tar två saker som inte hör i hop, och sätter i hop dom till något nytt”. Vad vi menar med detta är att en idé inte är något som plötslig ramlar ned i huvudet på en. Vi söker inspiration i alla dess formergärna från ställen som i utgångspunkten är helt irrelevanta i förhållande till din önskan. Vi letar och letar tills man har varvat internet, böcker, Pressbyrån etc… Din hjärna har börjat jobba. Försöker skapa något nytt  – all design, logotyper, färger du har sett, kopplas i hop i olika konstellationer i din hjärna, först medvetet. Sen omedvetet – du tar en paus och gör något annat men hjärnan fortsätter arbeta.

Efter att ha sökt inspiration kan det vara dags att skissa lite. Fram med en penna, ditt favoritblock och en kopp te eller kanske kaffe (eller en kall öl)? Alternativt en blyerts och en servett på tåget, eller kanske ritar du på baksidan av en gammal faktura eller vad du nu kan ha i handen.

Ok, vad har man då? Ofta känns det som att man inte har hittat ett skit. Man sitter där med en miljon bilder och 15 sidor med scribblings på en servett. Välkommen till Fuck off-fasen! Den kreative processen kan vara tuff och en destruktiv fas finns i nästan alla projekt –  då man har jobbat hårt men inte tycker man har hittat något bra.

Dags att involvera teamet av kreativa.
Det man har så långt diskuteras med dig som kund, samt kollegor som känner projektet och gärna några som inte har en aning om vad projektet handlar om. Och, det är i just denna fas som man inser – att man visst har hittat något bra. När gruppen börjat utvärdera alla dina idéer och tänka (även de dåliga), så hittar man alltid någonting bra, eller någonting man åtminstone kan jobba vidare på – “De här 3 riktningarna är intressanta – vi jobbar vidare med dem”.

Vad väljer du? 

Vi tror på att våra kunder ska involveras i processen och få vara med att bestämma – Du som kund känner ditt varumärke bäst och det vore idiotiskt av oss att inte lyssna på dig. I mötet efter research- och idéfasen presenterar vi oftast 2-3 riktningar som vi gillar. Vi har då också en favorit som vi tycker är på rätt spår, men vi diskuterar alla riktningar med dig. Och tillsammans bestämmer vi vägen vidare.

Vi har en riktning

När vi har bestämt riktning tillsammans med dig börjar finslipandet. Vad gillade vi med riktningen? Var det typografen? Var det färgerna eller en symbol? I bland kan det vara olika bitar från olika riktningar som ska sätta i hop till en ny. Vi tar då fram kanske flera riktningar på den ena riktningen och gör en ny avstämning med kund där vi utvärderar dessa.

Färdigställning:

Vi har nu bestämt hur loggan ska vara, vi har hittat färger och typografi. Då är det bara färdigställandet kvar. Detaljer – en pixel hit eller dit, upp eller ned? Färgnyanser. Prova. Göra fel. Prova. Göra fel. Prova. Göra rätt.

Din nya logga och visuella profil:

Din nya logga presenteras i en grafisk manual som kan vara kort. Eller lång. Detta är så klart beroende av projektets storlek.

Men, i grunden vill en grafisk manual alltid innehålla:

  • Logotypen i olika format (liggande, stående, färg, negativ…)
  • Färger
  • Typografi
  • Inspirationsbilder
  • Moodboard

Tillägg till en bas-manual kan vara:

  • Papperskvalitet och tryck
  • Digital identitet
    • UI – användargränssnitt
    • Ikoner
  • Piktogram
  • Tillämpningar
    • T-shirts, stortavlor, annonser, banners etc.

Implementering och support

När allt är klart, så fortsätter arbetet. Nu har du en ny profil som ska ersätta din gamla eller implementeras från grunden.
Vi gör också implementering av profiler i alla möjliga format båda för web och print, men det är en annan historia.

Kan vi hjälpa dig?

Har du planer på att ta fram en ny profil eller vill du kanske göra en uppdatering och uppfräschning av din befintliga profil, så är du mer än välkommen att höra av dig och boka in ett första möte med oss, sen får vi se vad det leder till. Kontakta gärna någon av våra kreatörer alternativt en projektledare. Hoppas vi hörs! Kontakta oss här.