Från idé till dialogmarknadsföring

september 5, 2018
KjellPingbull

Att skapa ett dialogprogram med e-post som huvudkanal kan vara ett resurskrävande jobb – ett noggrant strategijobb med möten, workshops och analyser innan man överhuvudtaget har börjat att skapa en enda e-post. Eller så kan man göra projektet mindre och mer konkret. Allt beror på ambitionsnivå, användning och resurser. Som tur är, så finns det en lösning för alla typer av projekt.

Vi vet att du har en hektisk vardag och har svårt att prioritera och välja aktiviteter. Vi hjälper dig att realisera dina digitala ambitioner. 

Nedan får du ta del av hur Pingbull tar fram ett dialogprogram från ax till limpa – beroende på projektets storlek, så kan man anpassa processen därefter.

Ett komplett dialogprogram består oftast av:

  • Dialogstrategi
  • Produktion
  • Datafångst
  • Uppdateringar och uppföljning

DIALOGSTRATEGI – Bra planering är halva jobbet. 

En dialogstrategi sätter ramarna för vilket innehåll som ska kommuniceras. Vilken frekvens man ska ha på utskicken och hur dina aktiviteter ska hjälpa dig att nå dina mål.

Varför du behöver ett dialogprogram…

Vilka mål har du? Vad vill du att mottagaren ska få ut av att vara med i din “dialogsnurra”? Beroende på ambitioner med programmet så kanske det ska ha ett eget koncept för att skapa större engagemang?

Den viktigaste orsaken till att dialogmarknadsföring fungerar är att man kan kommunicera en-till-en baserat på mottagarens intressen. Vad kan du göra för att ge dina kunder precis det dom vill veta mer om? Hur vet du egentligen vad dom vill veta mer om? Genom att använda dynamisk data kan du enkelt personanpassa innehåll efter mottagarens preferenser.

Hur ofta och när ska du skicka? 

Det finns ingen regel för detta men i god dialogmarknadsförning handlar allt om kvalité inte om frekvens. Det viktigaste är att du har bra information och lagom mängd. Men du måste också se till att du är synlig i inboxen frekvent så att du är top of mind. 

Vi pratar ofta om relativa datum – utskicksdatum som styrs av intervaller efter en tidigare interaktion, t.ex när man signar upp sig för ett nyhetsbrev. Absoluta datum – när man sätter ett bestämt datum för utskicket t.ex i förbindelse med arrangemang, kampanj, födelsedag etc.

Med en kombination av dessa, ser du till att din mottagare får rätt information till rätt tid.

Exempel på relativa utskicksdatum. En student skriver upp sig för mer information på en mässa eller öppet hus:

Exempel på relative utskicksdatumn. En student skriver upp sig för mer information på en messa eller öppet hus.

 

Låt datorn göra jobbet (aka Marketing automation)

För att säkra en jämn kommunikationström, jobbar vi ofta med automatiserade dialogprogram. Tillsammans planerar och skapar vi utskick och andra triggade aktiviteter för kommande period. Exempelvis kan man redan i dag skapa utskick för en mässa man vet kommer om ett år. Eller trigga mail när dina mottagare fyller år, högtidshälsningar etc. Du kan också trigga olika mail, postala utskick etc baserat på hur mottagaren agerar i ett nyhetsbrev eller på din hemsida etc.

Visste du att Pingbull har genomfört större processer för att digitalisera säljprocesser för varumärken som bla. Sandvik Coromant, Camfil och Iggesund?

DATAFÅNGST:

En bra lista är alfa och omega för ett lyckat dialogprogram. Du bör så klart ha så många mottagare som möjligt, men viktigast av allt är att kontakterna i din lista är kvalitativa och intresserade av vad du har att erbjuda.

Det finns miljontals generiska nyhetsbrev-sign-ups där ute

Du kanske ska bjuda på något mer? Varför borde man signa upp sig på just ditt nyhetsbrev? Kanske nyhetsbrev inte är rätt ord? Vad är det du egentligen skickar ut? “Låt dig inspireras av våra resebrev”, “Få reda på hur du blir en rockstjärna”, “Jag vill lära mig att använda en diamantborr!”. Vilka visioner, drömmer eller konkreta lösningar säljer ditt nyhetsbrev?

…eller du kanske kan engagera?

Kanske vill du göra aktiviteter på mässor, på webben, I sociala medier etc? Har du bra information du kan byta mot en e-postadress? Kanske bara arrangera en tävling t.ex en enkel quiz – klicka för att se hur vi har gjort detta för Holmen Group.

Vi är lata, så gör det enkelt. Idiotisk enkelt…

Så när du ska locka någon till att t.ex delta i en tävling eller signa upp sig för ett nyhetsbrev – Gör det så enkelt som möjligt. 

Du kan jobba med förhandsifylld information, läsbarhet, gränssnittsdesign, 2-stegs formulär där du frågar om det viktigast först, etc.

Vart träffar du dina läsare? 

Tillsammans identifierar vi dina kontaktpunkter och ser hur vi kan jobba med datafångst i de olika kanalerna. Hur gör man på ett event? En mässa? Kan man använda print? Sociala medier?

En e-postadress är personlig och man måste göra sig förtjänt av den

Du måste alltid ha en landningssida där mottagaren kan uppdatera, ändra och även radera sin profil. Via sign ups måste man ha tydlig information om hur du jobbar med persondata. Alla krav gällande GDPR måste uppfyllas.

PRODUKTION AV DIALOGPROGRAM

När du har jobbat ut en bra strategi, är det dags att producera. 

Hur skickar man och hur ska det egentligen se ut?

Klicka på bilden!

Vi har ett antal teknologiplattformar som vi rekommenderar som kan garantera kvalitativa utskick som kommer fram till mottagaren inbox.

Det finns också ett antal olika mailklienter (Outlook, Gmail, Hotmail, Apple mail etc) som har olika funktioner och begränsningar. Hur gör man till exempel med film? Bakgrundsbilder? Text på bild? Animationer? Storlek på bild? Vilka typsnitt rekommenderas? Hur bred ska mallen vara? – 600 px! Ok, varför?

Nu har läsaren öppnat och klickat… Vad händer då?

Eftersom e-posten i sig har såpass många begränsningar jobbar vi ofta med enkla landningssidor vid kampanjer, eller så länkar man till mer information på en webbsida. 

Nyhetsbrevet är en trafikdrivare till din webbsida eller landingssida där man hittar mer information om ditt erbjudande. Stoppa inte in allt du vill kommunicera i ett enda brev.

Kroktetur. Krorrektur. Korrektur. Och test.

Det är inte kul att skicka ut 10 000 mail och senare upptäcka skrivfel i ämnesraden, eller att en modul är fellänkad – kanske till ett konkurrerande bolag (ja, det har faktisk hänt). Använd din samarbetspartner, kollega, Pingbull eller någon annan som är i närheten i korrfasen. 

Eftersom e-postklienter uppför sig väldigt olika, så är det också viktigt att du testar mailet i olika klienter innan du skickar. 

LÖPANDE PRODUKTION OCH UPPFÖLJNING

När ditt dialogprogram är klart, så kan du bara luta dig bakåt och njuta. Eller, nej, vänta. Visst, du har gjort den största investeringen, men nu är det dags att övervaka och mäta. Hur går det egentligen med dina utskick? Vilka moduler klickas det mest på? Är tidsintervallen bra? etc.

Redaktionsmöten och contentproduktion

I större projekt sitter vi ofta med i en redaktörsgrupp som planerar framtida aktiviteter. Vilka events eller större händelser vet vi kommer och hur ska vi integrera dem i dialogprocessen? Vad och hur ska vi producera innehåll till kommande aktiviteter?

Alltid redo! Rätt information till rätt tid

Vi är alltid redo att steppa in och hjälpa till med utskick i oförutsedda situationer eller händelser som kräver omedelbar reaktion.

Vi bistår manga av våra kunder med innehållsproduktion och uppsättning av triggade flöden. 

KAN VI HJÄLPA DIG?

Går du i tankar om att komma i gång med ett litet eller större dialogprogram? Då är du mer än välkommen att höra av dig och boka in ett första möte med oss, sen får vi se vad det leder till. Kontakta gärna någon av våra kreatörer alternativt en projektledare. Hoppas vi hörs! Kontakta oss här.