GDPR & EPR, ”nya PUL”, maj 2018 – har du koll? 

november 7, 2017
bjarte

General Data Protection Regulations (GDPR) och E-Privacy Regulations (EPR), alltså… Om du jobbar med digital marknadsföring eller hantering av kunddata har du säkert redan börjat fundera på detta.

I mycket förenklade drag, handlar det om att:

– Du behöver vara transparent i förhållande till dina kontakter, kring den data du sparar & använder.
– Vilken data har du? Varför sparar du denna data? Vad är syftet med informationen du har i din databas? När samlades informationen in?
– Du behöver se till att du inte sparar mer data om mottagaren, än det som är nödvändigt för dit syfte.
– För många varumärken och bolag betyder detta att man behöver titta över sin datahantering, hur kontakter för marknadsföring har samlats in & hur man använder denna data. I vissa fall betyder det att man behöver ”göra om” datafångsten, alltså se till att man får in nya bekräftelser från kontakterna på att de faktisk vill motta er information och marknadsföring.

Så, har du koll? Hör av er om ni behöver hjälp att titta över detta! >>

Några, lite längre, perspektiv på detta:
Tungt, långt, juridisk perspektiv (Bird&Bird, internationell advokatbyrå) >>
Lite kortare, perspektiv digital marknadsföring (Apsis, e-postleverantör) >>

Tags: Bjarte, GDPR, säkerhet,