Marknadsföring för Dummies av en Dummy

december 20, 2016
lova

”Vad gör du egentligen? ” – den frågan har jag fått rätt ofta sedan jag för ett år sedan började jobba på Pingbull. Jag brukar svara att ”jag jobbar med digital kommunikation, en typ av marknadsföring.”

Svaret brukar bli ungefär samma: ”Jaha… men vad gör man då egentligen?” 
Ja vad gör vi egentligen… Det tänkte jag försöka svara på i två inlägg här på bloggen.

Whooo are you, who who, who who?
För er som inte känner mig så heter jag Lova. Jag är 23 år, 157cm lång, kommer från Järpen och jobbar på Pingbull som framför allt produktionsledare men också som kreatör, projektledare och vaktmästare – jobbar man på en liten byrå får man se till att vara mångsidig.

Jag är en dunkyckling i den här branschen än så länge men tänkte att just därför kan jag kanske vara bra på att beskriva vad vi håller på med, för jag håller ju fortfarande själv på att lista ut det.

Marknadsföring för dummies av en dummy
Okej vi håller på med marknadsföring säger jag. Det finns massa flashiga definitioner av det begreppet men jag har en alternativ beskrivning av marknadsföring som jag tänkte dra. Kotler hade kanske inte vart helt nöjd med den och det finns garanterat mer att skriva om ämnet men here it is:

Din första skoldag – Segmentering & Targeting
Tänk dig att du precis har börjat skolan och du träffar din klass för första gången. Här har du din marknad. Det är i denna du ska föra dig.

Första dagen går du runt och ser dig om. Du känner av klassen och undersöker vilka grupper det finns. Du ser The cool kids, sportungarna, töntarna, den där överdrivet trevliga jäveln som du instinktivt känner att du inte vill hänga med, kulturskolabarnen och så vidare. Där har du vad vi kallar segmentering. Du identifierar olika målgrupper på marknaden, vad de gillar, står för och hur de verkar vara rent allmänt.

friedns

När du har förstått dig på din klass och de olika grupperna som finns i den så bestämmer du dig, mer eller mindre medvetet, för vilka du vill umgås med. Vilka är det du passar bäst med, vilka delar dina intressen? Här har du det vi kallar targeting – som egentligen bara betyder att du inte kan vara bästis med alla, du måste rikta in dig någonstans för att få bra kompisar.

Snälla bli min kompis – positionering
När du vet vilken grupp du vill bli kompis med gäller det att lista ut hur du ska få dem att gilla dig. Har du tur går detta automatiskt, dom ser dig och tycker precis som du att du skulle passa bra in i deras grupp. För det mesta kommer du dock behöva göra något coolt för att dom ska uppmärksamma dig och din awesomeness först.

Du kanske behöver spela en grym fotbollsmatch för att imponera på sportungarna, framföra ett flashigt blockflöjtssolo för att få uppmärksamhet från kulturskolabarnen eller dra ett riktigt bra halsbloss bakom lekstugan för att få respekt från the cool kids.

Du måste helt enkelt ta en position i dina nya kamraters hjärnor, få dom att se varför du skulle vara en bra kompis för just dom. Detta är det vi kallar positionering, en marknadsstrategi där syftet är att ge ett varumärke/produkt en unik position i kundernas medvetande, men för att behålla skolexemplet: hur man skaffar kompisar.

Pretty simple huh?
Så där har du marknadsföring enligt mig. Det är den där ständiga kampen som företag utför för att få nya vänner (kunder) och behålla gamla.

Även om det låter simpelt i teorin så är det precis som att skaffa och behålla vänner i verkligheten – riktigt svårt att göra rätt jämt. Det är lätt att bli för ivrig och skrämma bort folk, välja fel vänner som inte behandlar dig väl eller helt enkelt göra något pinsamt och skämma ut sig.

Därför finns folk som vi, som tänker på sånt här tillsammans med företag. Vi hjälper företag att hitta rätt kompisar (målgrupper) i sin klass (marknad) och slutligen hur de ska bete sig för att få dessa att vilja umgås med dem tillbaka.

Läs mer om vad vi pysslar med och mer specifikt om Digital kommunikation i mitt nästa inlägg.