MFDAED Del 2: Digital kommunikation

december 20, 2016
lova

Så nu när du har benkoll på marknadsföring efter att ha läst Marknadsföring för dummies av en dummy så kan vi kolla på nästa del av vad jag och Pingbull sysslar med – Digital kommunikation.

När du inte är med och leker – Digital frånvaro
Jag håller alltså på att svara på frågan “Vad gör du egentligen?” och i mitt förra inlägg skrev jag om att hitta rätt målgrupp och få dem att se dig. Tänk nu att ditt eftersträvade kompisgäng drar till ett ställe för att umgås varje dag efter skolan.

Du följer av någon anledning inte med dit . Det kan bero på att du tycker det är läskigt med nya platser, eller, du kanske bara inte har förstått att det är dit alla går för att umgås, nobody ducking told you about it.

Till följd av detta blir du lite utanför även på skoltid. Visst, dina kompisar leker fortfarande med dig men du märker att de har hittat nya vänner, som till skillnad från dig har följt med till den nya platsen och de pratar med dina vänner om saker du har missat. Ingen rolig känsla.

Tänk dig nu exakt samma situation fast du är ett företag eller organisation. Dina kunder (kompisar) och konkurrenter (den där jäkeln som dina kompisar har blivit vän med ist för dig) har tagit klivet och blivit digitala samtidigt som du fortfarande är helt analog och missar den digitala dialogen. Du är inte ens på festen.

Gå på kalas men inte i skitiga kläder
Eller kanske är du där men du har en väldigt daterad digital närvaro. Tänk dig att gå till en fest i din mormors gamla kofta – och inte den där som har hunnit blivit retro, nej den där hon brukar städa i som luktar lite konstigt. Här befinner sig många företag, de finns på nätet men deras digitala närvaro representerar inte vilka de är på ett bra sätt.

Har du ännu mer otur så är du på festen, har rätt kläder men fattar inte alls hur man minglar där. Du hänger inte med i vad folk pratar om och du gör dig inte förstådd. Detta händer rätt ofta då företag lätt glömmer att digital kommunikation många gånger behöver vara snabbare och mer intuitiv än vad de är vana med och trots att de har en modern hemsida så kommunicerar de på ett för krångligt vis.

Det är här vi kommer in.
I mitt förra inlägg skrev jag om hur vi på Pingbull ser till att företag hittar rätt vänner och hjälper dem att prata med dessa på rätt sätt. Det vi också, framförallt, gör är att se till att företagen hittar till det där coola stället som de flesta numera hänger på – the interwebs. Vi ser också till att de beter sig på ett vettigt sätt när de väl hittar dit och att de ser riktigt bra ut medans de gör det. Det gör vi via hemsidor, email-kampanjer, content, quizar etc etc.

Så,1500 ord senare, det är det vi gör. Egentligen.
Tack till er som orkade läsa igenom allt (Hej mamma och moster).

//Lova