Murberget Länsmuseet Västernorrland väljer Pingbull som ny digital kommunikationsbyrå.

november 7, 2017
bjarte

Först ut är hemsidan – med ny design, innehållsstrategi och teknisk plattform.

Pressmeddelande, 17 oktober 2017.

Efter en pitch-process som påbörjades redan före sommaren står det nu klart att Stockholmsbaserade kommunikationsbyrån Pingbull får uppdraget att göra om hela länsmuseets hemsida från grunden.

“För oss är detta ett stort steg in i en annan sektor än det vi har tidigare har fokuserat på.  Kultur- och museivärlden ger oss möjlighet att jobba med nya uttryck och funktioner, vilket utvecklar oss som byrå, på kreativa och strategiska plan. Det görs väldigt mycket bra digitala saker i musei-Sverige, och vi siktar på att skapa en webbplats med design, funktion och innehåll som sticker ut. Väldigt kul att jobba med en kund som vågar ha sådana ambitioner, som vågar hitta sina egna vägar”, säger Bjarte Falck Olsen, Pingbulls projektledare.

Robert Axner, kommunikationsansvarig på Murberget, fortsätter: ”Vi vill skapa en webbplats med hög tillgänglighet som går utanför ramarna, som känns samtida rent visuellt i jämförelse med vad som är vanligt när det gäller länsmuseum. Den nya webben ska erbjuda innehåll som känns relevant, nyttigt och aktuellt för våra besökare här på museet, för invånarna i länet, och för historieintresserade generellt.”

Länsmuseum i Sverige inriktar sig i huvudsak på ett svenskt läns konst- och kulturhistoria och tillsammans med länsstyrelsen ansvarar länsmuseet även för kulturminnesvården inom länet. Länsmuseerna är Sveriges största museum och det finns 26 stycken utspridda över hela landet.

Murberget Länsmuseet Västernorrland ligger i Härnösand och är det näst största länsmuseet efter Skansen. Där finns en modern museibyggnad med utställningar, butik och kafé samt ett friluftsmuseum med hus och miljöer från 1700- 1800- och 1900-talen. Murberget arbetar med länets gemensamma minnen och gör det genom oväntade möten mellan arvet och konsten mellan Västernorrland och omvärlden.

”Vi bestämde ganska tidigt i processen att vi ville bygga webben i WordPress, men med en del önskemål på skräddarsydda lösningar både tekniskt och visuellt. Efter att ha samtalat med ett antal byråer kom vi fram till att det Pingbull presenterade, när det gäller förslag på lösningar för teknik, webbdesign och innehåll, matchar våra behov perfekt. Vi ser fram emot samarbetet och en ny digital identitet som kommer locka en bredare sfär av besökare”, fortsätter Robert.

Arbetet med den nya webben är redan igång med ett sikte på lansering av en ny digital identitet under första delen av 2018.

Hämta pressmeddelandet som pdf >>

Arbetsgrupp Murberget:
Robert Axner, kommunikationsansvarig
Christina Sollen, Grafisk Formgivare
Björn Grankvist , Fotograf
Linda Nordlander Frisk, Utställningsansvarig
Mona Nilsson, Antikvarie
Bengt Wittgren, Museolog

Arbetsgrupp Pingbull AB:
Kundansvarig: Peter Viklund
Bjarte Falck Olsen, Projektledare
Kjell-Vidar Åhman Teig, Creative Director
Maalin Forsberg, Art Director
Teknisk projektledning: Lova Lekare Graaf
Tekniskt ansvarig: Oleksandr Sokolov

Har du några frågor eller vill ha mer information, kontakta:

Peter Viklund, Pingbull
peter.viklund@pingbull.se
070-5884016

Bjarte Falck Olsen, Pingbull
bjarte@pingbull.se
076-398210

Robert Axner, Murberget Länsmuseet Västernorrland
robert.axner@murberget.se

Tags: Pingbull,