Vad företag har gemensamt med Bomfunk MC´s

mars 28, 2017
lova

Cheeeeese Staright from the top of my dog – Assa rockarockarockarocka Rockamackaphone!
Känner du igen låten? Om inte, lyssna på den här

“Freestyler” av Bomfunk MC’s, en av min barndoms radiodängor. Alla vi snoriga 6-åringar gick glatt runt och sjöng “Rockamackaphone” istället för “Rock the microphone” år 1999 (Ja 80-talister och uppåt, jag var är en såndär äcklig 6-åring 1999…).

raw

De flesta av oss förstod nog att Rockamackaphone hade någon betydelse, men vi hade inget intresse av att ta reda på vad herr Bomfunk egentligen sjöng om. Rockamackaphone var väl ett hiphop-ord och att han hade tillgång till någon typ av ost från toppen av sin hund var helt ok – whatever floats your boat mr Bomfunk.

“Freestyler” och upplevelsen av corporate bullshit
Min barndomsupplevelse av låten “Freestyler” representerar så väl hur jag läser texter som använder ett språk med mycket företagsklyschor och branschtermer – även kallat corporate bullshit.

Min hjärna hoppar automatiskt över de ord jag inte känner till eller har svag anknytning till. Det är som med “Rockamackaphone”: jag förstår att dessa fancy ord har en innebörd, men när det kommer en okänd term på en hemsida så freestylar min hjärna av ren lathet ihop något – jag tror att jag läser, men jag förstår inte.

tumblr_m4erhpf7wo1qgcra2o2_500

Jag älskar att kasta stenar i glashus – ett exempel från vår hemsida
Såhär står det på vår egen hemsida: “Vi är plattformsoberoende och arbetar mycket med öppen källkod som t ex WordPress, Drupal och Magento, men har även kompetens inom slutna system som t ex Episerver.” 

Jag minns hur jag läste den här meningen första gången, innan jag började jobba på Pingbull. Detta var i princip min upplevelse: “Vi är schublublu-oberoende och arbetar mycket med dumdidum-kod som t ex Bloggverktyg, Drudidudi och Magnetoor, men har även kompetens inom … system som t ex Eppediskreppedi.”…

giphy-2

Säljer du knappar: skriv att du säljer knappar
Kanske är det så att jag har någon smärre läsdiagnos jag borde ta tag i, men jag tror också att många kan känna igen sig i min Rockamackaphone-upplevelse när de läser den meningen.

Att vi i princip säger: “Vi säljer bland annat hemsidor. För oss spelar det ingen roll vilket system du vill använda för att administrera din hemsida – vi jobbar främst med wordpress – men kan med det mesta.” är det nog många som missar.

Det här är något jag märker att många företag gör när de skriver om sig själva på sina hemsidor och jag tror att vi tappar kunder i jakten på att låta kompetenta.

För om jag vill köpa en knapp och knappen beskrivs som “förslutningslösning av klädesplagg” spelar det ingen roll för mig att det låter fancy, jag kommer inte fatta att jag kan köpa en knapp av det företaget.

People are just not that into you
Med detta menar jag inte människor är dumma i huvudet och inte förstår hur man använder google. Jag tror bara att folk inte bryr sig tillräckligt för att göra det – They are not that into you.  Människor bryr sig inte tillräckligt för att hjälpa företag att göra sig förstådda när de är otydliga.

6360280512990428721123015862_giphy

Självklart är det också så att branschspecifika termer ska finnas på hemsidor, inför vissa målgrupper är det viktigt att visa att man “kan språket”. Det kan också finnas en poäng i att låta auktoritär genom att använda ett komplicerat språk, men kom ihåg herr Bomfunk:

Du låter kanske cool – men vissa som lyssnar på dig hör en helt annan låt än den du tror att du sjunger.

bomfunk-mcs