What gets shown in a Dashboard gets managed

april 5, 2018
lova

“What gets measured gets managed”

När jag pluggade företagsekonomi så var ett av de starkaste slagorden ”What gets measured gets managed” – på Google translatiska: om du mäter något så blir det hanterat. Uttrycket bygger på antagandet om att företag tar tag i sånt de mäter och har statistik på. Detta för att man då vet vart man står, vart man ska och kan följa upp om man når sina mål eller inte.

We measure Massor– men tvekmacka på hur mycket som blir managed.

I teorin håller jag med om den principen – statistik motiverar, ger dig riktlinjer om hur du presterar, uppmärksammar problem och bör därmed vara en väsentlig faktor när du tar beslut angående din marknadsföring.

Min upplevelse av hur det går till i praktiken är inte riktigt så enkel som att vi hanterar allt vi mäter. Jag tror inte att vi använder oss särskilt mycket av statistiken vi får ut. Mycket på grund av tid- och till viss del även kunskapsbrist.

Här kommer en klycsha till: Man ser inte skogen för alla träd

Digital marknadsföring genererar massor av data då du kan mäta i princip allt du gör på nätet. Du kan hålla koll på resultaten i ditt nyhetsbrev, din Facebook, Instagram, Youtube, Twitter, din hemsida, Adwords och annan programmatisk annonsering och så klart även din faktiska försäljning i ditt ekonomisystem.

Att få en helhetsbild av din digitala närvaro kan också därför vara svårt, särskilt om man inte har råd med någon dedikerad analytiker – fallet för de flesta mindre företag. Du får ut rapporter från höger och vänster och ser hur dina kanaler presterar separat. Men att göra någon större analys på samband och totalresultat kräver tid och resurser.

Det slutar ofta med att man har massor med data som man egentligen inte använder. Man tittar på den men eftersom den är så massiv och upplagd i ”silos” per kanal så ser man bara över den och går ändå vidare lite på känsla. Det är lätt att bli närsynt och prioritera fel.

För en enklare översikt, skaffa en Dashboard

En kanske uppenbar, men i många fall outnyttjad lösning, är att skaffa sig en Dashboard. Ett verktyg som samlar data från alla dina kanaler så att du enkelt kan få en överblick på hur det går, på ett visuellt och enkelt sätt.

Det som är bra med en dashboard är att du snabbare får en översikt över totalresultaten och kan se sambanden mellan din digitala marknadsföring och din faktiska försäljning. Du behöver inte sitta och plocka ut data ur dina olika kanaler utan kan jämföra och se hur de påverkar varandra direkt. Du kan kapa bort manuellt arbete och gå direkt på det roliga – analysen.

Vad ska man ha för Dashboard då?

Antingen så bygger du en egen dashboard anpassad speciellt för dina behov (det kan vi fixa åt dig, Wink wink). Du kan till och med bygga en på egen hand i google sheets enligt Elegant themes, lång beskrivande blogg om hur du gör här.

Eller så gör du livet lite enklare för dig och köper ett färdigt system. Dock har många av de stora systemen också en ganska stor prislapp och ibland lång implementationstid. Men det finns även alternativ till de dyra jättarna och ett tips för mindre och medelstora företag är Cyfe. (Här finns också en topp 6 lista över marknadsförings-dashboards.)

Cyfe ger dig möjlighet att skapa anpassade dashboards för det du vill veta och har färdiga API:er (kopplingar) till ett 60-tal olika kanaler. Implementationstiden är väldigt kort och prislappen överkomlig. Du kan testa ett gratiskonto, dock med ganska begränsad funktion. Eller så betalar du 19 dollar i månaden och får tillgång till alla funktioner. Jag har prövat cyfe för internt bruk ett tag nu och är glatt överraskad. Du kan läsa mer om Cyfe här.

Så: What gets shown in a dashboard gets managed!
Eller?

Nja en dashboard kommer nog inte lösa alla dina problem. Du måste fortfarande ta in och tolka vad datan betyder och till det krävs intresse och kunskap. Forbes har skrivit en bra artikel kring problematiken med mätning och ger flera bra tips om vad du ska tänka på när det kommer till datahantering.

Självklart kan du också kontakta oss för att få hjälp med dina tankar kring implementation av dashboard och analys av data. Kontakta då bjarte@pingbull.se eller skriv till oss i chatten!

Puss och kram så länge

//Lova